mei 24, 2023

Ik los het zelf wel op!

‘Ik vind delegeren als leidinggevende lastig en ik vind dat ik het zelf sneller en beter kan. Dus los ik het zelf wel op! Net zo makkelijk.’ ‘Oké. Wat is het effect hiervan op de ander?’ ‘Daar heb ik nooit bij stilgestaan, maar waarschijnlijk zal mijn collega de volgende keer denken, doe het lekker zelf. Of ze gaan achteroverleunen. Of zijn bang het niet goed te doen. Of misschien nog wel erger… ik ontneem ze het leren! Terwijl ik leren zo belangrijk vind.’

Miscommunicatie kost bergen tijd en energie. En ik kom het veel tegen in teams. Collega’s spreken zich niet uit, zijn onduidelijk, brengen de boodschap met een grote strik eromheen, praten over elkaar en luisteren niet. Wist je dat 70% van de medewerkers moeilijke gesprekken uit stelt? Wil een team succesvol samenwerken dan is open communicatie een belangrijke factor. Door open communicatie ontstaat er duidelijkheid, begrip en verbinding. Appeltje eitje toch! Het klinkt als een eenvoudige manier om meer verbinding te creëren, begrip en minder vervreemding van elkaar. Maar waarom is het dan toch zo moeilijk?

Dat we meestal ook direct een oordeel klaar hebben helpt hier niet bij en gaan hun hele eigen leven leiden in je hoofd en niemand die je daarop kan aanspreken of je gedachten kan corrigeren. Je zit gevangen in je eigen gedachten. En… we doen het allemaal! Onbewust en op de automatische piloot stoppen je hersens de situatie of mensen in een hokje en hebben we ons oordeel klaar om te bepalen of we dit kunnen vertrouwen of niet. Op basis van eerdere ervaringen en kennis ‘helpen’ onze hersens ons om snel te kunnen schakelen en beslissingen te nemen. Helaas zijn oordelen en aannames wel killing voor de samenwerking in je team. Want al die aannames zorgen voor miscommunicatie en gedoe.

De kunst is om voorbij je eerste reactie te kunnen kijken en luisteren. Richt je aandacht in de communicatie op wat er feitelijk in een situatie gebeurt. Zeg wat je hoort of ziet. Verwoord welk gevoel je hierbij krijgt, nadat je hebt waargenomen en geluisterd wat de ander zegt of doet. En zeg vervolgens wat jij nodig hebt van de ander in plaats van reageren vanuit frustratie. Het gaat om eerlijk uiten hoe het met jou gaat en om oprecht te luisteren, zonder kritiek of schuld te horen. Wees eerlijk en duidelijk in je communicatie!

Ook voor mij blijft dit een oefening. Wanneer er spanning is in het contact met de ander, moet ik ervoor waken dat ik niet afhaak. Maar inmiddels is ook mijn ervaring dat in de spanning het leren en groeien zit en mag ik blijven oefenen. Wees nieuwsgierig in wat er in jouw team gebeurt. Stel vragen, vraag door en maak zaken bewust door feiten terug te geven. En overall is het natuurlijk de key om niet over mensen te praten, maar de vraag te stellen aan degene die het betreft.

Wat ga jij morgen in je werk anders doen om beter te communiceren?
Facebook
LinkedIn
WhatsApp